Marka Nasıl Alnır?
Marka tescili Türkiye'de birçok ülkeye nazaran daha hızlı şekilde sonuçlanan bir işlemdir. Marka işlemleri süresi Türkiye'de olağan şartlarda marka tescil başvurusuna herhangi bir itiraz gelmemesi veya enstitünün vermiş olduğu kısmi red veya red kararına itiraz olmaması durumları için ortalama 10-12 ay arasında değişmektedir. Ve bu süre geçmiş yıllara oranla git gide kısalmaktadır.
Marka ve Patent kavramları sıklıkla birbirine karıştırılır ve birbirinden farklı anlam taşır. Marka ve patent kavramlarının doğru anlaşılması gerekir. Marka, işletmelerin mal ve hizmetlerini birbirinden ayırt etme fonksiyonuna sahip her türlü sözcük, şekil, harf veya sayıdan oluşan işaretlere verilen isimdir. Patent ise, teknik özelliği olan buluşların korunması hakkında kullanılan bir terimdir.
Daha Fazlası: Marka tescil belgesi nasıl alınır?
Marka tescili başvurularının Türk Patent Enstitüsü' ne yapılıyor olması markaya patent alınabildiği anlamına gelmez. Genelde patent f işletmelerin da marka tescil hizmeti vermesinden veya marka tescil hizmeti veren kişi veya firmaların isimlerini seçerken örneğin XYZ Patent olarak seçim yapmasından kaynaklanan algısal bir durum ortaya çıkmıştır.Marka Tescili ve Patent alma anlamsal olduğu gibi işlemsel açıdan da birbirinden farklıdır.
Patentli bir ürün için kullanılan isim veya işaret marka olarak tescil edilebilir. Ama tescil edilmiş bir markaya patent alınması diye bir durum yoktur.
Bu sürenin açılımı yani tescil aşamaları ve süreleri şu şekildedir.
Başvurunun alınması veri girişi eşya listesi düzenleme yani şekli inceleme 2 ay
Başvurunun hukuki açıdan incelenmesi 3 ay
Başvurunun bültende yayınlanması 3 ay
Başvurunun tescil kararının yayınlanması ve tescil belgesinin gönderilmesi 3 ay
Toplamda Yaklaşık: 11 ay
Başka ülkeler ile kıyaslama yaparsak Amerika'da marka tescil süresi 18 ay, Japonya da 20 ay, İtalya da 2 sene gibi sürelerle karşılaşırız.
TPE Markalar Dairesi Başkanlığı marka incelemesinde kararlarda birlikteliği sağlamak amacıyla çeşitli aralıklarla güncelleştirilen karar kriterlerini kullanmaktadır. Başvurularda ve itiraz aşamalarında özellikle sorunlar yaşanmasına yol açan kimi konulardaki Markalar Dairesi Başkanlığı karar kriterlerinin sınırlandırılmış içeriğine aşağıda yer verilmektedir.
Latin Karakterleri Dışındaki Karakterlerde Yapılmış Başvuruların Ayırt Ediciliği:
Bu tarz başvurular (Çin, Japon, Arap, Kiril alfabesi, vb. ile yapılan başvurular) ilke olarak ayırt edici ve yayınlanabilir niteliktedir. Başvuru dilekçesinde ibarelerin Latin harflerine harf çevirisinin yapılması zorunlu olduğundan, anlam araştırması yapabilme imkanı da uzmanlar açısından mevcuttur. Bu çerçevede, KHK'nın diğer bentleri açısından bir ret durumunun söz konusu olmaması halinde bu tip başvurular yayınlanacaktır.
Şekil Benzerlikleri
Şekil benzerliklerinde (tek başına şekil veya başka bir unsurla birlikte şeklin markada yer alması durumu), mal/hizmet benzerliğinin de varolması durumunda 7/1-(b) çerçevesinde ret prosedürü uygulanacaktır.
7/I (d) bendi değerlendirmesi
İlgili bent çerçevesinde yapılan değerlendirmelerde tescili talep edilen ibarenin (herkes tarafından kullanılan veya belirli bir meslek, sanat veya ticaret veya meslek grubuna mensup olanları ayırt etmeye yarayan işaret ve adlar) tescil edilebilir nitelikte olup olmadığı hususu ilişkili olduğu sektör göz önünde bulundurularak değerlendirilecektir. İbare ile tescili talep edilen mal ve hizmetler ilişkili ve söz konusu işaret ve adlandırma ilgili sektörde herkes tarafından kullanılıyor ise başvuru 7/I (d ) bendi kapsamında reddedilecektir. Bununla birlikte, tescili talep edilen bir meslek adının veya herkes tarafından kullanılan bir işaret veya adlandırmanın tescili talep edilen mal veya hizmetlerle herhangi bir ilgisinin bulunmaması halinde bu tür bir başvuru ilgili bent gereğince reddedilmeyecektir. Meslek adları ve unvanların değerlendirilmesinde kamu düzeni unsuru dikkate alınarak meslek onurunu zedeleyici nitelikteki başvurular (mal ve hizmetler dikkate alınarak) reddedilecektir.
7/I (f) bendi değerlendirmesi
Marka üzerinde herhangi bir mal/hizmet isminin yer alması durumunda, listede 7/1-(f) çerçevesinde herhangi bir kısıtlama yapılmayacaktır. 7/f çerçevesinde malın niteliğinden kaynaklanan ret, aşağıda belirtilen durumlar ve benzerleri çerçevesinde uygulanacaktır:
- Niteliği itibarıyla tehlikeli ve sakıncalı ürünler açısından;
- Coğrafi kaynak bakımından yanıltıcı olabilecek markalarda;
- Ürünün ambalajı ile yapılan marka başvurularında ürünün ismine yer verilmesi halinde mal listesinde yer alan diğer mallar için;
Paris sözleşmesine üye ülke adları münhasıran yanında ayırt edici bir unsur bulunmaksızın marka başvurusu olarak geldiğinde 7/I (g) bendi kapsamında korunacaktır.
TÜRKİYE, TÜRK, TURKA, TURCA, TURC ibarelerine ilişkin değerlendirme
TÜRKİYE ibaresi esas unsur ve münhasıran marka olarak verilmeyecektir. Ancak marka örneği üzerinde, marka vasfı oluşturmayacak şekilde markanın yan unsuru olarak kullanılabilecektir.
Türk, Turco, Turca, Turka, Turkish ve Türk anlamına gelecek kelimeler tek başına marka olarak verilmeyecekler, yanına gelen ibareyle birlikte ayırt edici nitelik kazanacaklarsa reddedilmeyeceklerdir. Bu çerçevede, mal/hizmet listesi de göz önüne alınarak, ilave edilecek ibarenin marka olabilme özelliği çerçevesinde değerlendirme yapılacaktır.
İnternet alan adları
İnternet üst seviye alan adlarını ön ek ve/veya son ek olarak içeren marka başvurularında 'www.' ve '.com' gibi ön ek ve son ekler yokmuş gibi değerlendirme yapılacaktır. Diğer bir deyişle, bu tür ön ek ve son ekler olmadan ayırt edici niteliği bulunmayan bir markaya bu tür ön ek ve son eklerin eklenmesi ayırt edicilik katmamaktadır. Bu tür başvuruların ön ek ve son ekler yokmuş gibi değerlendirilmesi gerekmektedir.
Daha fazlası : http://www.gravis-ip.com/
Marka ve Patent kavramları sıklıkla birbirine karıştırılır ve birbirinden farklı anlam taşır. Marka ve patent kavramlarının doğru anlaşılması gerekir. Marka, işletmelerin mal ve hizmetlerini birbirinden ayırt etme fonksiyonuna sahip her türlü sözcük, şekil, harf veya sayıdan oluşan işaretlere verilen isimdir. Patent ise, teknik özelliği olan buluşların korunması hakkında kullanılan bir terimdir.
Daha Fazlası: Marka tescil belgesi nasıl alınır?
Marka tescili başvurularının Türk Patent Enstitüsü' ne yapılıyor olması markaya patent alınabildiği anlamına gelmez. Genelde patent f işletmelerin da marka tescil hizmeti vermesinden veya marka tescil hizmeti veren kişi veya firmaların isimlerini seçerken örneğin XYZ Patent olarak seçim yapmasından kaynaklanan algısal bir durum ortaya çıkmıştır.Marka Tescili ve Patent alma anlamsal olduğu gibi işlemsel açıdan da birbirinden farklıdır.
Patentli bir ürün için kullanılan isim veya işaret marka olarak tescil edilebilir. Ama tescil edilmiş bir markaya patent alınması diye bir durum yoktur.
Bu sürenin açılımı yani tescil aşamaları ve süreleri şu şekildedir.
Başvurunun alınması veri girişi eşya listesi düzenleme yani şekli inceleme 2 ay
Başvurunun hukuki açıdan incelenmesi 3 ay
Başvurunun bültende yayınlanması 3 ay
Başvurunun tescil kararının yayınlanması ve tescil belgesinin gönderilmesi 3 ay
Toplamda Yaklaşık: 11 ay
Başka ülkeler ile kıyaslama yaparsak Amerika'da marka tescil süresi 18 ay, Japonya da 20 ay, İtalya da 2 sene gibi sürelerle karşılaşırız.
TPE Markalar Dairesi Başkanlığı marka incelemesinde kararlarda birlikteliği sağlamak amacıyla çeşitli aralıklarla güncelleştirilen karar kriterlerini kullanmaktadır. Başvurularda ve itiraz aşamalarında özellikle sorunlar yaşanmasına yol açan kimi konulardaki Markalar Dairesi Başkanlığı karar kriterlerinin sınırlandırılmış içeriğine aşağıda yer verilmektedir.
Latin Karakterleri Dışındaki Karakterlerde Yapılmış Başvuruların Ayırt Ediciliği:
Bu tarz başvurular (Çin, Japon, Arap, Kiril alfabesi, vb. ile yapılan başvurular) ilke olarak ayırt edici ve yayınlanabilir niteliktedir. Başvuru dilekçesinde ibarelerin Latin harflerine harf çevirisinin yapılması zorunlu olduğundan, anlam araştırması yapabilme imkanı da uzmanlar açısından mevcuttur. Bu çerçevede, KHK'nın diğer bentleri açısından bir ret durumunun söz konusu olmaması halinde bu tip başvurular yayınlanacaktır.
Şekil Benzerlikleri
Şekil benzerliklerinde (tek başına şekil veya başka bir unsurla birlikte şeklin markada yer alması durumu), mal/hizmet benzerliğinin de varolması durumunda 7/1-(b) çerçevesinde ret prosedürü uygulanacaktır.
7/I (d) bendi değerlendirmesi
İlgili bent çerçevesinde yapılan değerlendirmelerde tescili talep edilen ibarenin (herkes tarafından kullanılan veya belirli bir meslek, sanat veya ticaret veya meslek grubuna mensup olanları ayırt etmeye yarayan işaret ve adlar) tescil edilebilir nitelikte olup olmadığı hususu ilişkili olduğu sektör göz önünde bulundurularak değerlendirilecektir. İbare ile tescili talep edilen mal ve hizmetler ilişkili ve söz konusu işaret ve adlandırma ilgili sektörde herkes tarafından kullanılıyor ise başvuru 7/I (d ) bendi kapsamında reddedilecektir. Bununla birlikte, tescili talep edilen bir meslek adının veya herkes tarafından kullanılan bir işaret veya adlandırmanın tescili talep edilen mal veya hizmetlerle herhangi bir ilgisinin bulunmaması halinde bu tür bir başvuru ilgili bent gereğince reddedilmeyecektir. Meslek adları ve unvanların değerlendirilmesinde kamu düzeni unsuru dikkate alınarak meslek onurunu zedeleyici nitelikteki başvurular (mal ve hizmetler dikkate alınarak) reddedilecektir.
7/I (f) bendi değerlendirmesi
Marka üzerinde herhangi bir mal/hizmet isminin yer alması durumunda, listede 7/1-(f) çerçevesinde herhangi bir kısıtlama yapılmayacaktır. 7/f çerçevesinde malın niteliğinden kaynaklanan ret, aşağıda belirtilen durumlar ve benzerleri çerçevesinde uygulanacaktır:
- Niteliği itibarıyla tehlikeli ve sakıncalı ürünler açısından;
- Coğrafi kaynak bakımından yanıltıcı olabilecek markalarda;
- Ürünün ambalajı ile yapılan marka başvurularında ürünün ismine yer verilmesi halinde mal listesinde yer alan diğer mallar için;
Paris sözleşmesine üye ülke adları münhasıran yanında ayırt edici bir unsur bulunmaksızın marka başvurusu olarak geldiğinde 7/I (g) bendi kapsamında korunacaktır.
TÜRKİYE, TÜRK, TURKA, TURCA, TURC ibarelerine ilişkin değerlendirme
TÜRKİYE ibaresi esas unsur ve münhasıran marka olarak verilmeyecektir. Ancak marka örneği üzerinde, marka vasfı oluşturmayacak şekilde markanın yan unsuru olarak kullanılabilecektir.
Türk, Turco, Turca, Turka, Turkish ve Türk anlamına gelecek kelimeler tek başına marka olarak verilmeyecekler, yanına gelen ibareyle birlikte ayırt edici nitelik kazanacaklarsa reddedilmeyeceklerdir. Bu çerçevede, mal/hizmet listesi de göz önüne alınarak, ilave edilecek ibarenin marka olabilme özelliği çerçevesinde değerlendirme yapılacaktır.
İnternet alan adları
İnternet üst seviye alan adlarını ön ek ve/veya son ek olarak içeren marka başvurularında 'www.' ve '.com' gibi ön ek ve son ekler yokmuş gibi değerlendirme yapılacaktır. Diğer bir deyişle, bu tür ön ek ve son ekler olmadan ayırt edici niteliği bulunmayan bir markaya bu tür ön ek ve son eklerin eklenmesi ayırt edicilik katmamaktadır. Bu tür başvuruların ön ek ve son ekler yokmuş gibi değerlendirilmesi gerekmektedir.
Daha fazlası : http://www.gravis-ip.com/
Yorumlar
Yorum Gönder